Ahad, 24 November 2013

Pandangan Islam Terhadap Tradisi Dan Kemodenan

Artikel ini daripada Khalif Muammar A. Haris. Artikel ini menjelaskan nilai dan tempat bagi tradisi pada pandangan Barat serta pandangan Islam dan juga memberikan perspektif yang jelas terhadap modeniti Barat dengan konsep modeniti berdasarkan kepada pandangan alam Islam.

Pada pandangan Barat, perkataan tradisi memberi konotasi yang negatif dan lebih kepada cerita dongeng dan mitos yang diturunkan dari generasi ke generasi melalui komunikasi lisan. Dari hal yang demikian boleh dikatakan bahawa tradisi diberikan satu kedudukan yang rendah oleh Barat. Contohnya ucapan yang berikut di bawah:







Namun pada pandangan Islam, tradisi, atau Turath, adalah rakaman tentang bagaimana Islam difahami dan dilaksanakan sejak generasi awal Islam. Oleh itu tradisi sangat penting kepada umat Islam untuk memandu dan membimbing mereka menjalani kehidupan yang baik. Maka pandangan bagi tradisi daripada Barat dan Islam sangat berbeza.

Oleh kerana pemikir Barat melihat tradisi sebagai beban sejarah, apabila mereka menghadapi modeniti mereka menolak tradisi. Modeniti lahir di Barat setelah falsafah Barat berjaya meminggirkan agama dan tradisi daripada menguasai masyarakat. Khususnya, modeniti menolak pandangan alam yang berdasarkan kepada agama. Hal ini sudah berbeza secara sepenuhnya dengan pandangan alam Islam.

Selain sikap yang berbeza terhadap agama dalam proses modeniti, Barat juga menyokong pandangan alam yang baru yang menolak metafizik. Pembangunan dan Kemajuan di Barat menekankan sains dan teknologi dan merendahkan tempat ilmu, bahkan penekanan pada sains dan teknologi ini menyebabkan krisis kemanusiaan berlaku. Saya rasa hal ini boleh difahami kerana masa kini kebanyakan negara memang lebih memberikan perhatian kepada sains dan teknologi supaya ekonomi dan industri negara boleh berkembang dan bertanding dengan dunia. Ini memang satu kecenderungan di seluruh dunia. Tak ada kemungkinan bahawa sesuatu negara tidak mempunyai pandangan untuk menekankan sains dan teknologi walaupun negara ini mungkin sangat miskin dan tidak ada kekuatan kewangan yang cukup besar untuk membangunkan sains dan teknologi. Namun mesti salah kalau hanya menekankan hardware dan meminggirkan software.

Saya setuju dengan perspektif Islam bahawa pembangunan pada masa ini adalah pembangunan yang menyeluruh. Pada perspektif Islam, ada tempat yang wajar bagi ilmu, falsafah dan pemikiran juga ada tempat yang wajar bagi sains dan teknologi. Kemajuan material yang tidak disertakan dengn kemajuan yang menyeluruh termasuk aspek mental,moraliti dan spiritual akan mengakibatkan manusia semakin menderita. Kemajuan dan pembangunan yang sebenar mesti memberi kesan yang baik kepada manusia. Oleh kerana itu, kemajuan aspek mental sangat penting untuk kebahagiaan manusia. Masyarakat China masa ini juga menekankan perkembangan yang seimbang antara sains, ekonomi, kebudayaan dengan ilmu. Yang jelas tiada masyarakat dapat makmur tanpa budaya. Di samping itu, kalau ilmu berkembang, ini juga bermanfaat kepada pembangunan sains dan teknologi.

Islam tidak menentang kemajuan. Namun pada masa ini ada banyak umat Islam terhilang jati diri hanya mahu negaranya semaju dengan Barat. Pada pendapat saya, umat Islam memang boleh mendapat faedah dari perkembangan sains dan teknologi yang semakin dekat dengan kehidupan rakyat, seperti penggunaan alat teknologi yang tinggi macam ipad dan iphone. Namun umat Islam mesti memahami jati diri dengan jelas dan mengukui ilmu dan budaya bangsa sendiri. Saya setuju dengan al-Attas (2001) mengatakan bahawa sains itu hanyalah alat bagi kegunaan manusia, dan alat tiada dapat dijadikan nilai kehidupan."


Ahad, 17 November 2013

The Worldview of Islam by Syed Muhammad Naquib Al-attas

This Article, The Worldview of Islam, is an outline of an opening address by Prof. Syed Muhammad Naquib Al-attas.


The word "worldview" is a calque of the German word Weltanschauung. It refers to the overall perspective from which one sees and interprets the world.To some degree, it's a collection of beliefs about life and the universe held by an individual or a group. As Prof. Syed Muhammad Naquib Al-attas has mentioned, the worldview of Islam is the vision of reality and truth.

From this article I got three points about the worldview of Islam.
First, I think the worldview of Islam is determined by the God. He is absolutely different from any other God in Western conception. The worldview of Islam is all about the nature of God. The reality of God is external and immutable. The world is a circle which has no beginning and no ending. The truth that derived from God is absolute. The God creates everything that is definitely true. But the creation of God is being renewed and replaced by new similars.

Second, the worldview of Islam is revealed from Revelation, which refers to Quran in Islam. Quran is the only perfect revelation that shows the true reality because it is the speech of God. This Revelation has been perfect from the very beginning. It is confirmed by religion. And God chooses Prophets to interpret his nature. The worldview of Islam doesn't need development because it has been already mature. It cannot be explained by any physical or scientific knowledge as applied in the Western societies. 

Third, this worldview is not restricted to the visible world or a sensible experience about the world. It's not a combination of some philosophical thoughts and values of life. The worldview of Islam is a view of reality and truth that has exists from its appearance. It is about a pure reality in totality, including the secular conception and the sacred conception.


Isnin, 21 Oktober 2013

Teks dan Makna dalam Drama Melayu Moden

Tidak boleh dinafikan bahawa teks drama adalah satu genre yang penting dalam sastera. Macam genre-genre sastera yang lain, teks drama juga boleh mencerminkan nilai budaya masyarakat. Tetapi caranya lebih kompleks kerana rasa dan makna dalam drama adalah disampaikan melalui kombinasi unsur-unsur yang datangnya dari dalam teks dan dari pementasan.

Apabila saya belajar bahasa Melayu di China, saya pernah membaca karya Usman Awang. Saya tahu drama muzikalnya Uda dan Dara adalah daripada satu puisinya. Jadi boleh dilihatkan bahawa makna dan rasa yang disampai oleh satu puisi boleh dilanjutkan ke satu bentuk karya yang lebih kompleks dan lebih segar. Keadaan ini juga sesuai dengan semua bentuk sastera yang lain. Selepas pelanjutan terjadi bentuk seni yang lebih besar, iaitu drama. Sebab itu, kesan drama untuk menunjukkan rasa dan makna dalam sesuatu karya sastera adalah lebih kuat.




Saya sangat suka drama, tetapi saya tidak pernah mendapat peluang untuk menikmati drama Melayu di Malaysia. Maka, saya akan memberi satu contoh dari China.Drama ini bernama Badak yang Jatuh Cinta. Drama ini tergolong daripada drama moden, iaitu Avant-garde Drama. Drama ini dicipta dan mulai diberi atas pentas pada tahun 1999. Sejak masa itu, drama ini sudah dilakukan lebih sebanyak seribu kali dan boleh dikatakan bahawa semua orang yang suka drama moden di China tahu drama ini.

Dari tajuk ini kita boleh tahu drama itu adalah satu drama romantik. Hero dalam drama ini mencintai seorang perempuan dan menjadi sangat setia terhadap perempuan itu walaupun perempuan itu tidak sudi menerima cintanya. Tetapi secara mendalam, drama ini  juga melambangkan bahawa pada masa ini nilai masyarakat sudah mencenderung kepada gaya berubah-ubah. Maksudnya kalau tidak boleh mewujudkan harapan sendiri pada sementara, banyak orang akan melepaskan harapan ini dan berubah matlamat semula. Orang macam hero ini yang begitu setia dan tegas sudah kurang. Ini nilai masyarakat yang dicerminkan oleh drama ini. 
Selain daripada dilakukan atas pentas, drama ini juga selalu dibaca oleh penonton-penonton yang minat dalam aktiviti pembacaan yang diadakan untuk skript drama ini. Pembaca boleh merasa makna dalam drama ini secara membaca yang berbeza daripada menonton drama.






Ahad, 20 Oktober 2013

Novel-novel Melayu Mutakhir:Analisis Cerminan Nilai Budaya Bangsa

Novel sebagai satu genre yang penting dalam sastera Melayu memainkan perana penting untuk pendidikan dan penghiburan pada masa kini.

Saya bersetuju dengan pandangan pengarang bahawa  beberapa novel mencerminkan nilai budaya bangsa.Tetapi pada pendapat saya, novel-novel yang mencerminkan nilai budaya bangsa biasanya adalah novel-novel yang agung atau novel realiti yang mendasarkan masyarakat.


Sebaliknya, terdapat banyak novel pop, khususnya novel cerita cinta lebih memberi perhatian pada romantik untuk menarik pembaca dan kurang mencerminkan nilai budaya bangsa. Genre ini berfungsi sebagai alat penghiburan dalam kehidupan kita.



Sebenarnya, saya rasa beberapa novel yang agung mempunyai matlamat secara langsung atau tidak langsung untuk mencerminkan nilai budaya bangsa. Ciri ini berkaitan dengan tujuan pengarang itu. Kalau pengarang itu menganggap tugasnya sebagai seorang pengarang adalah memberi mafaat kepada masyarakat ini, dia akan menggambarkan sifatnya dalam karyanya. Melalui mencerminkan nilai bangsa dalam bidang sosiobudaya, sosiaekonomi dan sosiopolitik, novel ini akan menjadi salah satu unsur untuk menggalakkan perkembangan masyarakat. Pembaca akan menyentuh realiti sosial melalui membaca novel-novel ini. Oleh itu, genre ini berfongsi sebagai alat pendidikan selain daripada penghiburan dalam kehidupan pembaca.








Ahad, 6 Oktober 2013

Umat Melayu cerminan Islam

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/UmatMelayucerminanIslam/Article

Pada pendapat saya,artikel ini menjelaskan satu tema saja:Umat Melayu mesti melakukan amal dan memperbaiki sendiri untuk mencerminkan kebenaran imej Islam.



Pada masa sekarang,imej Islam dalam mata dunia memang berubah.Terdapat negara barat mahu merosakkan imej Islam,terutamanya Islam di dunia Arab.Saya rasa, mungkin Islam di kawasan yang berbeza mempunyai gaya yang berbeza.Sekarang saya belajar di Malaysia sebagai seorang pelajar asing.Pada pendapat saya,kaum Melayu sangat bersopan santun dan baik hati.Kebanyakan orang Melayu yang saya jumpa amat mesra.Mereka selalu membantu saya dengan ikhlas.Mungkin pada pandangan kebanyakan orang asing,orang Melayu adalah kaum yang baik,adil dan jujur.

Tetapi saya juga pernah melihat lakuan yang bukan begitu baik.Macam apabila menunggu di tepi jalan,terdapat orang atas motosikal terjerit-jerit terhadap saya.Saya tidak tahu apa maksudnya,tetapi saya rasa lakuan ini tidak sopan santun.Jadi orang tersebut sudah menghantar satu imej yang buruk kepada saya melalui lakuannya.

Satu contoh yang lain berkaitan dengan imej Islam adalah penyanyi Malaysia----Shila Amzah.






Setelah menangi Asian Wave 2012 di Shanghai,China,Shila Amzah menjadi penyanyi terkenal di negara-negara Asia yang lain,seperti China,Korea dan Jepun.Kemenangan Shila bukan sahaja memberi reputasi kepada sendiri,tetapi juga menggambarkan satu imej Islam yang baru.Imej ini lebih fesyen,lebih muda, bahkan lebih cantik.Orang yang bukan Islam boleh mendapat daya tarikan dari persembahan Shila.Nyanyian dan persembahan Shila juga menyiar kebudayaan dan semangat Islam.Kemenangan Shila memang meningkat imej Malaysia dalam bidang seni di seluruh dunia.

Sekarang,masyarakat China juga ada banyak masalah.Terdapat satu ayat yang popular atas Internet China,kalau diterjemahkan secara terus,iaitu "Watak saya akan menjadi watak China pada esok."Jadi,saya rasa,kegiatan kita bukan saja berkaitan dengan kehidupan sendiri,tetapi juga harus memelihara imej negara.Sebagai bangsa yang terutama di Malaysia,umat Melayu adalah cerminan Islam,dan mesti mendukung imej negara.







Sabtu, 5 Oktober 2013

Ketamadunan Melayu adalah Ketamadunan Islam

http://nusacentre.wordpress.com/rencana/ketamadunan-melayu-adalah-ketamadunan-islam/

Artikel ini sangat panjang,tetapi tidak susah faham.Setelah membaca,saya rasa saya mendapat satu pandangan dari sejarah tentang perkembangan agama Islam di alam Melayu.

Pertama,pengetahuan tentang Jalan Sutera yang saya pernah belajar adalah dari sudut China.Ini kali pertama saya melihat sejarah Jalan Sutera dari sudut Malaysia.Menurut pengarang,jalan ini adalah Jalan Sutera Laut.Saya mencari satu peta tentang jalan ini.Dari peta ini boleh dilihat bahawa pelabuhan-pelabuhan di alam Melayu memainkan peranan yang amat penting kepada jalan perdagangan ini.Khususnya Melaka.



Kedua,tentang "Melayu Proto" dan "Melayu Deutero".Kebanyakan sarjana percaya bahawa gelombang kemasukan bangsa Melayu ini datangnya dari Yunan di China dan kemudian menjadi bangsa Melayu asli yang utama pada zaman kuno.Buktinya adalah alat-alat batu dan gangsa-besi yang didapati di tanah Melayu.Melalui sarjana,bangsa Melayu-Proto mendatang lebih-kurang pada tahun 2500 sebelum Masihi dan bangsa Melayu Deutero mendatang pada tahun 1500 sebelum Masihi.Saya tidak mempunyai banyak pengetahunan tentang sejarah ini,tetapi selepas mencari dalam Internet,saya mendapati bahawa terdapat ahli arkeologi Malaysia menikai bahawa orang Melayu yang asli bukan dari Yunan China,tetapi dari benua Afrika.Saya lebih menyokong teori pertama kerana dari sudut geografi,hubungan China dengan Malaysia lebih erat.

Teori yang saya paling sokong adalah teori pengarang tentang bahasa Melayu.Saya berfikir bahawa bahasa ialah benda yang paling penting kepada satu bangsa.Bahasa menbentuk dan mencatat tamadun bangsa.Dan bahasa ialah sejenis manifestasi yang terus dari satu bangsa.Kedatangan agama Islam membawa kemunculan bahasa Melayu.Konsep bahasa Melayu ditubuhkan dan disebar dalam golong rakyat oleh agama Islam.Di zaman kuno China,terdapat satu dinasti Qin.Dinasti Qin dilihat sangat penting dalam sejarah China.Salah satu sebabnya adalah bahasa dan kata penulisan China dipadukan pada dinasti ini.
Selain bahasa Melayu,Islam juga melahirkan ahli-ahli falsafah.Ini satu tanda bahawa gagasan-gagasan falsafah bangsa mula berkembang.Islam ternyata telah membentuk sistem asas masyarakat yang rasional.

Bagi konsep Melayu,sejak saya belajar bahasa Melayu,kawan-kawan sudah boleh membezakan orang Melayu dengan orang Malaysia."Melayu ertinya seseorang yang menganut agama Islam,lazim bercakap bahasa Melayu dan menurut adat istiadat Melayu."Saya rasa,kebanyakan pandangan nilai dalam kehidupan orang Melayu adalah ditentukan oleh Islam.Tetapi,saya orang China dan tidak pernah belajar pengetahuan Islam.Oleh itu,saya tidak boleh mempunyai fikiran yang lebih mendalam tentang hubungan antara Melayu dengan Islam.Jadi,sekarang,saya setuju dengan pandangan pengarang,iaitu ketamadunan Melayu adalah ketamadunan Islam.Mungkin dengan pengetahuan saya yang lebih lanjut pada masa depan,saya akan mempunyai pandangan yang berbeza,atau akan setujunya dengan tahap yang lebih mendalam.